Fitna voldeed volledig aan mijn verwachtingen. De bleek ongeveer dezelfde formule te hanteren als “Islam, What the west needs to know”. Voor de media is de film een deceptie omdat er geen wereldoorlog is uitgebroken.
Veel ernstiger van Fitna was het circus er omheen, de aanloop naar de release en het avondmatinnee van reacties.
Begin november 2007 was ik aanwezig bij het door Peter Siebelt georganiseerde Politiek Café de Aanslag te Utrecht. Sietse Fritsma had net zijn boek, “De Immigratieramp van Nederland” gepubliceerd en hield een bespreking. Aan het eind van de avond maakte ik de opmerking aan een voltallig luisterend publiek, “We hebben meer films nodig” en noemde bekende titels als “What the West needs to know”, “The Great Global Warming Swindle” ter voorbeeld. Ongeveer een week later lekte het Kabinet uit dat Wilders een film zou gaan maken.
Ik zou mezelf kunnen zien als aanstichter van het idee, dat via aanwezigen is getransporteerd naar Wilders. En ik zou daarover een opmerkelijk fantasieverhaal kunnen verzinnen. Ik heb echter geen feiten om te kunnen staven dat ik aanstichter ben van Wilders’ film idee. Ik houd het dan ook op een “grappig toeval”, dat bij gebrek aan (mij bekende) feiten, toevallig net past in de chronologische volgorde van tijd.
Niet iedereen kan zijn fantasie beheersen. In de aanloop periode van Fitna zagen we iets bijzonders. Het hoofd van de Nederlandse elite plus media sloeg op hol door eigen fantasiën. Een pathetisch voorbeeld is de column van Francisco van Jole op zijn eigen weblog waarin hij het geloof in God vergelijkt met het geloof of de Wildersfilm bestaat. Van Jole wist niets en ging daarom maar interessant doen met wat fylosofische beschouwingen. Wie houdt niet van fylosofie nietwaar?
Van Jole verdient er zijn brood mee. Preciezer. Van Jole is een typisch kunstenaar uit de linkse cultuur, uit de linkse lifestyle, die zijn kost verdient met valse voorstellingen. Alles is precies anders dan zoals we het altijd gedacht hebben. Dat is een uiting van de cultuur in ons land. We houden van wilde ideeën, liever dan de saaie werkelijkheid. Die wilde ideeën kunnen daarom als waarheid worden ervaren en dat beperkt zich niet tot sektarisch inverse-fylosoof Francisco van Jole.
Het is dan ook niet zo vreemd dat de voltallige linkse kerk zo’n grote stampij heeft gemaakt rond Fitna. De meeste wilde ideeën sloegen aan en werden als waarheid gezien. Een hele reeks aan “prominenten” was voor een verbod op Fitna, zelfs voordat de film was gepubliceerd. Op Radio 1 zei een GroenLinks dame, “Volgens mij is die hele film een hoax” (het woord hoax uitgesproken als howax). Boris van der Ham schreef over de Donorshow-theorie, eerder opgeschreven door Paul Lieben voor het weblog van Elsevier. Volgens Minister van Defensie Eimert van Middelkoop “dreigde” Wilders met een film.
De mensen die weten wat goed voor ons is, liepen tegen de muren op van onzekerheid, gevoed door de eigen waanideeën en doemfantasiën. Men voelde onmacht omdat ze de film nog niet hadden gezien terwijl ze zo vol waren van een gevoel van urgentie.
Het wilde idee, de wilde fantasie werkte als een besmettelijke ziekte, die zich over de vierkante kilometer van het Binnenhof verspreidde.
Het Fitna-matinnee op de televisie leek wel een geteleviseerde vorm van slachtofferhulp aan de bevolking. Nauwelijks ontlading; veel discussies waren al gevoerd. Het ermee bezig zijn was de belangrijkste doelstelling. En als vanouds was er herhaling, veel herhaling, want Nederlanders houden meer van bevestiging dan iets nieuws.
De reacties uit de Politiek, plus die van Gerard Spong leken meer bedoeld om gezichtsverlies te vermijden. Men pikte een puntje uit de film, vergrootte dit en noemde het puntje vervolgens ernstig. Ongeloofwaardig natuurlijk. Het gevoel van urgentie rond de publicatie van de film, maakte plaats voor het urgentiegevoel met betrekking tot de inhoud van de film. Dat urgentiegevoel is – hoe je daar ook over denkt – een stuk milder.
Dat is allemaal nog afgezien van Els Lucas die bekende Nederlander wil worden via een nieuwe aangifte tegen Wilders. Politie en OM die samenwerkten om aangifte tegen Wilders makkelijker te maken. Het foutje van de rapper-foto. Of Kurt Westergaart die Wilders wil aanpakken wegens copyright schending, wat lastig kan worden. Auteursrecht in Nederland staat namelijk citaat toe, en als je zowat één pixel veranderd aan een digitale afbeelding, dan wordt het resultaat als een nieuw origineel beschouwd met een nieuwe auteursrechtelijke eigenaar.
De aanloop naar publicatie van Fitna zegt twee dingen over de Nederlandse elite.
De elite is met wilde verhalen gek te maken. Niets aan de hand als men volgens die gekmaking de belasting kan verhogen, zoals CO2 belasting vanwege Global Warming. Er bestaan wel meer belastingen in naam van de Grote Leugen, wie goed zoekt vindt altijd wel een “deugdelijk” voordeel. Belastingverhoging vanwege onzin is Nederland normaal.
Ten tweede, zodra er reeël gevaar dreigt, of dit in ieder geval zo ervaren wordt, is de Nederlandse elite in paniek en zal zij, net als op alle andere terreinen, het eigen volk slachtofferen voor het zogenaamd algemeen belang, en dat is de gevoelsmatige status quo. De Nederlandse elite verkoopt liever haar ziel aan de duivel voor tijdelijke stabiliteit, dan dat zij de oorlog aan de duivel verklaart.
De Nederlandse elite is als een papieren tijger die zich sterk voelt aan de rand van de jungle. Zodra ze in de jungle wordt geduwd wordt ze bevangen door de angst om een roofdier tegen te komen. De koffer valt open, de A4’tjes waaien weg en men doet een plas in de broek bij de fantasie van wat er misschien achter die struik zou kunnen zitten.
De aanloop naar de publicatie van Fitna zou je kunnen typeren als een fantasie-crisis. Dat is niet zo vreemd. De Nederlander hecht veel waarde aan de intellectualiteit van haar leiders. Ze hecht minder waarde aan de moedigheid van haar leiders. Intellectuelen moeten het toch voornamelijk van hun fantastie hebben in het creatieve rationele proces en minder van emotionele waarden die hartstochtelijk verdedigd moeten worden. Daarom hebben intellectuelen minder kracht dan moedige mensen.
Wilders heeft niet alleen de Nederlandse droom ontmaskerd bij de elite. In een minder positief effect heeft Wilders deze droom ook ontleed bij het Nederlandse volk.
Volgens de laatste peilingen stijgt het CDA flink en zakt de PVV in ten opzichte van eerdere virtuele winst. Hetzelfde effect mag ook verwacht worden bij de peilingen van Maurice de Hond, die aanstaande zondag om 12:00 op zijn website wordt gepubliceerd.
Ofwel, het circus rond Fitna geeft meer strijdmateriaal, maar ook meer tegenstanders. Nederlanders willen met rust gelaten worden. Het vervolg zal daar handig op moeten inspelen.
Het is ronduit vulgair dat Nederland in paniek raakt als problemen niet met de papierfabriek aangepakt kunnen worden. De Nederlandse droom kan dan ook alleen bestaan als we als onbeduidend landje buiten de periferie van confrontatie kunnen blijven.
Nederland functioneert alleen in de schaduw, en Fitna leek even aanleiding om de mondiale schijnwerpers te verdienen. Vandaar de paniek cq. euforie.
Het is nu aan Wilders om het egocentrisch Nederlands paradijselijk wereldbeeld te doorbreken en inderdaad de boer op te gaan met de inhoudelijke discussie. Met Fitna wilde Nederland even net zo belangrijk zijn als Amerika. Maar de teleurstelling daarin zou zeker niet mogen overheersen om de binnenlandse problematiek aan te pakken.
4 reacties:
Het leek me beter om deze film later uit te brengen en nu eens een jaartje of twee jaar te stoppen met 'moslims'. De reacties geven mij gelijk en dan bedoel ik niet de reacties van het linkse rattenvolk en ook niet de reacties van de moedigen op HVV maar de reacties van de 80%/ 90% daartussen die nog moet gaan kiezen. Die voelen zich niet aangesproken door de film en dat had ik verwacht.
Het is niet de tijd om het conflict op te zoeken. Er is een tijd waarin de meerderheid zich bij dit soort dingen betrokken voelt en een tijd waarin dat niet zo is, nu is dat niet zo, over een paar jaar zal dat wel zo zijn. Dit zijn nou eenmaal lange processen die pieken, je moet op het juiste moment wat doen en niet al je energie verspillen op het verkeerde moment..
Hoi. Ik denk dat later uitbrengen geen optie was voor Wilders. Maar ik begrijp je wel, de periode van het luchtledige was wel heel vreemd.
Zal iets toelichten wat ik bedoel want is voor jou ook relevant. Ik studeer nu zo'n 8 jaar op menselijk gedrag en gedrag van de mensheid. Op basis daarvan heb ik een aantal dingen opgemerkt die handig zijn om te weten. Eén daarvan is dat bepaalde zaken pieken, de moslimproblematiek gaat pieken, wat er dan gaat gebeuren laat zich raden. Maar het is een proces, dag 1, het woord moslim duikt ergens op, dag 2, op meer plaatsen etc. dag 2800, de wereld is verziekt met alles en overal moslims, moslims, moslims maar dan zakt het weg, dag 3200, mensen zijn er zat van en de aandacht wordt minder en minder tot het weer oppikt en dannnnnnnn komt de piek en gaat er iets heftigs gebeuren. Mijns inziens zitten we nu in de periode dat het mensen allemaal wat verveelt, het is wel even genoeg, de aandacht wordt minder en minder, dit zal zo'n twee jaar duren, waarna het weer meer wordt en echt veel meer en we naar de piek gaan.
Dat bedoel ik met niet je kruit verschieten op het verkeerde moment, nu werkt het tegen je om teveel op te merken wat we wel weten maar waar we ons niet mee bezig willen houden of waarvan we nu denken dat het mee zal vallen, en als je zo'n film op het goede moment uitbrengt zullen de mensen nog extremer zijn dan Wilders nu, ja, je leest het goed, de meerderheid die nu Wilders niet steunt zal straks extremere standpunten hebben dan Wilders nu!! wacht maar, moet je over een paar jaar eens zien.
Dit alles is een theorie, ik ben ervan overtuigd dat het zo gaat, niemand hoeft dit verder aan te nemen natuurlijk, het mooie ervan is dat het goed te toetsen is.
Hoi Alex,
Ik denk dat je op zich een interessant punt hebt. Voor zover ik mij het herinner is het ook zo gegaan met Global Warming. Ik hoorde er voor het eerst van eind jaren tachtig of begin jaren negentig. Het klonk toen groot; ik geloofde het destijds en het verbaasde me dan ook dat de aandacht na een tijdje wegzakte.
Nu geloof ik de manmade GW theorie niet meer, en is het dankzij Al Gore de grote hype geworden, 15 jaar ofzo later. Gore had weliswaar niet zoveel succes met Live-Earth.
Global Warming is voor degeen die zich niet eerstehands wil bezighouden met de wetenschap zelf; toch een kwestie van geloof. De partij die het meest vertrouwd wordt is zeg maar degeen die de strijd heeft gewonnen.
En dit soort geloven wordt meestal onderhouden via broadcast informatie (Tv/Radio/Krant).
Appeleren wordt op een gegeven moment natuurlijk ook veel herhaling. Zou goed kunnen dat mensen op een gegeven moment informatie moe worden, zeker als het geloof meer rationeel is, dan dat men een zaak aan den lijve ondervindt.
Islam binnen scope van integratie en criminaliteit veroorzaakt problemen waar mensen iedere dag last van hebben; het is voor een boel mensen geen abstract geloof.
Ik geloof best dat er patronen bestaan waarbij mensen informatie-moe worden. Ik vraag me ook af hoe hard dit een wetmatigheid is.
Als mensen zich iedere dag onveilig voelen, zitten ze waarschijnlijk eerder op verbetering te wachten, dan dat ze zich afvragen wanneer er puur voor de afwisseling nu eens ander nieuws op televisie komt.
Als je kijkt naar hoe lang onderwerpen de aandacht kunnen vasthouden, ben ik er soms ook wel over verbaasd over de lange periode dat Wilders er in slaagt.
Persoonlijk denk ik dat het niet verstandig is om opeens te stoppen met aandacht geven aan het Islam probleem. Waarschijnlijk is het beter om "de markt" te volgen, voor zover dit mogelijk is. Zo kun je meegaan in de stagnatie van de aandacht, maar later ook in de heractualisering.
Een reactie posten