Ben ik even blij dat ik goede boeken uit de jaren 80 heb bewaard. Staat al die wiskunde in. Goed, een 3D model is niet zo heel erg moeilijk, een potje transformaties (bewegen en zoom), wat rotaties (ai, wel moeilijk) is tot daar aan toe. Maar wat dacht je van een kleureneffect op roterende modellen. Het ene polygoon staat dichter bij de zon dan het andere polygoon, dus moet je dat mooi inkleuren. Even dat ouderwetse boek over ray-tracing uit de kast gehaald.
Veels te complex. Dan maar ouderwets via het uitwendig product van twee polygoon vectoren de hoek tussen de zon bepalen en aan de hand hiervan een kleurgradient berekenen, aan de hand van een top en ondergrens in kleur. Ik zat toch al in parallel projectie en niet in perspectief, dus dat scheelt.
Hee wat, Silverlight en C# kunnen niet standaard overweg met Hex. En laat het nu zo zijn dat RGB kleuren standaard met een hexadecimaal getal worden weergegeven. Als je iets wilt berekenen is dat opeens belangrijk. Niet wéér opnieuw zelf uitvinden graag. Dus libje gedownload van CodeProject.
Hoop moeite voor een stom 3D pijltje eigenlijk. Maar ja, 't plan is er één die moet aanslaan. Bij de eerste presentatie wil je niet zeggen dat het nog maar half af is. De kijker een experience geven is waar het om gaat. Muziek heb ik ook al. 't plan is perfect!
0 reacties:
Een reactie posten