Met de Kwalificatieplicht neemt Nederland een opstap naar haar eigen Goelag’s. De overeenkomst is dwangarbeid, het verschil is dat de slachtoffers – de gehele Nederlandse jeugd – thuis mogen blijven en dat de straffen van verzuim minder zwaar zijn.
Een “gezellig” clipje met Jurgen Raymann, is bedoeld om de pijn te verzachten. De multiculti held verdiende een zakcentje met deze campagne, maar op het NOS journaal zei hij “goeie maatregel” tegen de journalist en liep daarna heel snel weg.
De Kwalificatieplicht is een aanpassing van de Leerplicht Wet uit 1969. Het vervangt de partitiële leerplicht voor kinderen tussen de 16 en 18 jaar. De politiek toont erg veel sympathie voor die arme ambtenaren. Die waren niet in staat om met de partiële leerplicht om te gaan, vanwege de grote mate van vrijheid. Onvrijheid is veel handiger. De oude situatie noemde men “niet handhaafbaar”.
De kwalificatieplicht is bedoeld om het aantal vroegtijdig schoolverlaters (VSV’s) te reduceren, en zo’n 19.000 kinderen de samenleving in te sturen mét diploma (havo/vwo of mbo2). Dat klinkt allemaal heel nobel, maar het heeft eigenlijk alle schadelijke eigenschappen van dwang. De wet volgt uit de motie Verhagen uit 2005, die door “alle fracties behalve de SP” werd gesteund (dus ook eenmansfractie Groep Wilders).
Verzuim
Wat gebeurt er als je er onderuit wilt. Volgens de brochure die naar de Gemeentes is gestuurd, gelden hiervoor dezelfde regelingen als in de Leerplicht Wet van 1969. Er is een leerplicht ambtenaar bij de gemeente voor opsporing. Het schoolhoofd moet spijbelen melden. Bij stelselmatig gespijbel (één maand), wordt de voogd van het kind een maand achter tralies gezet (artikel 26 lid 1), en wordt het kind bestraft volgens artikel 77h van het Wetboek van Strafrecht. Artikel 77h Sr stelt, dat het kind bestraft kan worden met een geldboete (van de tweede categorie), of een taakstraf. Het kind dat de kwalificatieplicht (soort leerplicht) overtreed kan een leerstraf opgelegd krijgen. Je zou denken dat een kwalificatieplicht hetzelfde als een leerstraf is. Andere taakstraffen zijn ook mogelijk.
Volgens artikel 13b van de Leerplicht 1969 wet, kun je er nog onderuit als je “geloof of levensbeschouwelijke verplichtingen hebt”. Islamist ben je volgens mij 24 uur per dag.
Ingrijpend
Het gelijkheidsbeginsel in de Grondwet legt de relatie vast tussen burger en overheid. Sommige idealisten wilden het gelijkheidsideaal opleggen, als relatie tussen burgers onderling. Via de Grondwet krijgen burgers het recht op gelijke behandeling door de overheid. De leerplicht wet *maakt* burgers *onderling* gelijk. De onderlinge gelijkheid is daarmee vrijwel verplicht geworden.
De Amish hebben een, in Nederland verboden, leefstijl. Zeker wat onderwijs betreft. Onderwijs was om kinderen voor te bereiden op de rest van het leven. Maar de term “rest van het leven” is in Nederland eigenlijk zeer beperkt. De Amish hebben beperkt onderwijs, vullen dat in, in zoverre zij dit nodig hebben voor hun gemeenschap. Ze zijn er gelukkig mee en hebben niets aan officiële diploma’s. De Amish hebben een school die niet door het Nederlandse Onderwijs Ministerie erkend zou worden. Specifiek gericht op onderwijs leven wij in een vrij land met vrije meningsuiting dat minderjarigen geen recht geeft om kortzichtig en bekrompen te zijn.
In Nederland is de Amish stijl verboden, omdat bij ons alles in een sociaal economisch keurslijf gestopt moet worden. In Nederland moet je een papiertje hebben, een bewijs. Want met dat bewijs, dat diploma, zou je klaar zijn “voor de rest van het leven”. Den Haag heeft de “rest van het leven” bedacht en iedereen moet in dát model gedondert worden. Omdat Amish een andere opvatting hebben over “de rest van het leven” dan den Haag, is de Amish levensstijl hier dus verboden.
Kortom. Nederland is geen vrij land. Het is verboden om al teveel af te wijken van de middelmatigheid, het is verboden om téveel af te wijken van de heersende norm, van het heersende systeem.
Nu zijn Amish Christelijk en “achterlijk”, dus veel Nederlanders zouden er een hekel aan moeten hebben. Dat soort bekrompenheid en kortzichtigheid mag dan weer wel, omdat het onderwerp een extreme is ten opzichte van de middelmatigheid.
Maar punt is, dat de “heersende norm” met de kwalificatieplicht en de opvolgende leerplichtuitbreiding wordt verschoven. Hierdoor worden de normale dingen van vandaag, morgen gezien als achterlijk of afwijkend. En dus worden die zaken gezien als ongewenst en dus impliciet verboden.
Emancipatie van de vrouw had doelstelling om vrouwen keuzevrijheid te geven. Vrije keuze tussen huishouden of werk. Inmiddels is die vrije keuze ruimschoots aanwezig, en toch kiezen zeer veel vrouwen, geheel vrijwillig, voor huishouden en kinderen. De traditionele gezinsvorm dus. Nu zijn er feministen, met Agnes Jongerius voorop, die van mening zijn dat huishouden en kinderen de verkéérde keuze is. En dat vrouwen vrijwillig de verkeerde keuze maken, zien zij als signaal dat vrouwenemancipatie nog niet voltooid is. Vrouwen *moeten* werken, of ze dat nu zelf leuk vinden of niet. Men wil met de klap van een Politie gummi-knuppel of de dreiging van een taakstraf ervoor zorgen dat vrouwen werken leuker zullen vinden.
De kwalificatieplicht en de leerplicht is niet alleen een aanval op uitval. Het is tegelijkertijd een aanval op de traditionele gezinswaarden. Een huisvrouw heeft niet persé een havo diploma nodig, dus in deze gevallen is de kwalificatieplicht onzin. Net zo goed is het een aanval op inovatief ondernemersschap. Wie aan de slag wil met een supernieuw vakgebied waarvoor nog geen diploma’s bestaan, heeft pech gehad. Of je moet toestemming vragen aan de burgermeester.
De kwalificatieplicht houdt op wanneer een kind de vereiste diploma haalt (havo/vwo of mbo2), of op de dag waarop het kind 18 jaar wordt.
Goed. Kinderen lopen twee jaar mis, en zitten straks met vmbo diploma (te laag niveau) zich vanwege de wet in een klas te vervelen, of ze voeren taakstraffen uit. Dat is nog te overzien. Maar deze regels komen uit de Lissabon agenda waarin de EU in 2010 de meest concurerende economie ter wereld zou moeten zijn. De doelstelling is om het aantal vroegtijdig schoolverlaters tot 24 jaar, in 2010 pan-Europees te verlagen met 50%. Dat betekent dat we niet klaar zijn bij de kwalificatieplicht. Ondertussen loopt de Europese Economie kwa prestatie zo’n 20 jaar achter op de van de USA.
Even terug. Iemand die voor zijn 24e stopt met studeren is een vroegtijdig schoolverlater volgens deze begrippen. Om dit aan te pakken wil men een leerplicht tot 24 jaar. In Nederland willen sommie partijen (oa. VVD) zelfs een leer/werkplicht tot 27 jaar.
Voor zover het met de kwalificatieplicht nog niet aan de orde is, is het optrekken van de leerplicht een regelrechte aanval op gezinswaarden. Het CDA en de ChristenUnie werken hier van harte aan mee. Het verleggen van de norm, en alles wat teveel afwijkt verbieden. Vrouwen dwingen tot werken is geen foutje, het is beleid.
In de toekomst worden vrouwen verplicht om te gaan werken, in plaats van dat zij kunnen kiezen voor een traditioneel gezin. De Christelijke partijen werken mee aan de vernietiging van de traditionele gezinswaarden (dat deed de motie Verhagen uit 2005 al!). Ook een omgekeerde gezinssituatie wordt in de toekomst lastig (waarin de vrouw werkt en de man het huishouden doet).
De norm van de toekomst is tweeverdienen. Verplicht. Momenteel is het een trend dat vrouwen pas rond de leeftijd van 29 of 30 een hun eerste kind krijgen. In de toekomst is het achterlijk en/of afwijkend om een kind te krijgen binnen de leerplicht periode.
Tweeverdienen, kinderopvang (staatsopvoeding). Dat heeft veel weg van het Zweedse model waar Wouter Bos zo op gesteld is. Zweden heeft alleen zulke absurd hoge prijzen (kunstmatig), dat tweeverdienen de enige mogelijkheid is om te leven. In Nederland gaan we een agent met een gummi-knuppel op mensen afsturen die niet volgens de verlegde norm willen leven.
Geziens Sarkozy’s uitspraken over protectionisme, schipperen we momenteel tussen Communisme en Continentaal Socialisme (ipv. Nationaal Socialisme). PvdA en VVD hebben beiden twee standpunten. Ze willen (1) aan de macht komen én (2) zichzelf niet opheffen. Maar ze weten niet zo goed wat ze nog voor de kiezer kunnen betekenen (ze weten wél wat ze voor hun vriendjes kunnen betekenen). Ondertussen wordt er geregeerd.
Kwalificatieplicht en in het verlengde de uitbreiding van de leerplicht zijn moderne NederGoelags voor de jeugd. Het heeft één doelstelling, de instandhouding van solidariteit. Het verplicht immers tot arbeid en dus het betalen van inkomstenbelasting (plus premies en verzekeringen door werkgever). De Christelijke partijen hebben blijkbaar besloten dat instandhouding van solidariteit belangrijker is dan traditionele gezinswaarden. Staatsinkomsten hebben voorang boven alles.
Ook Ella Vogelaar wil nu verplichte stage voor nieuwkomers. Klinkt als harde aanpak van immigranten. Maar dat is eigenlijk een rechtse verpakking van regelrechte dwangarbeid in de hoop op hogere Staatsinkomsten.
In dit alles heeft een kind slechts nog één reeël toekomstperspectief: morgen meer belasting betalen dan vandaag. Momenteel evolueren we naar een gummi-knuppel gestuurde en dus dwangarbeid gedreven economie. Alles in naam van de solidariteit (met pensionerende babyboomers).
2 reacties:
Ben het helemaaleens met uw betogen, waarom de straat niet op, schrijven helpt echt niet meer! Niemand die er warm of koud van wordt, zeker niet de politici die gebeiteld zitten en gewoon hun eigen gang gaan.
Geachte, als we de straat op gaan staan we daar met zijn tweeën. Het woord is nodig om aanhang te krijgen.
mvgr,
DrNomad
Een reactie posten