Zoals iedereen weet, is de belofte van een politicus niets waard. Dat geldt ook voor de kilometerheffing.
Beloftes als, “meer dan de helft gaat minder betalen”, “de files worden opgelost”, zijn alleen maar bliksemafleiders. Ze leiden de aandacht af van waar het werkelijk om gaat: ongelimiteerd belastingheffen en massacontrole.
Één van de problemen die kilometerheffing moet oplossen is: grenseffecten. Als de accijns in Nederland te hoog is, dan gaan mensen in Duitsland en België tanken en zo loopt de Staat plus het bedrijf in de grensstreek geld mis. Met kilometerheffing is dat “probleem” opgelost. Eigenlijk is dat een non-probleem, want de Nederlandse regering zou ook de accijns kunnen verlagen, weg grenseffecten. Daar denkt niemand aan omdat we eraan gewend zijn dat de Staat ons zoveel mogelijk moet beroven.
Files worden niet opgelost. De simpele reden daarvoor is, is dat de Staat geld zal mislopen wanneer de files wel oplossen. De Staat heeft dezelfde tegenstrijdige belangen met tabakaccijns. Sterker, de overheid is eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in één ding: hoe roof ik zoveel mogelijk geld van het volk en kom ik ermee weg. Als iedereen stopt met autorijden, of met roken, of met werken, dan komt de overheid er niet mee weg. De overheid leeft van andermans geld, en het is wel de bedoeling dat andermans centjes blijft verdienen voor de Staat.
Ander kolderverhaal is dat iedereen minder gaat betalen. De werkelijkheid is, is dat iedereen méér gaat betalen. Dan heb ik het nog niet eens over de nieuwe provinciale belasting die de opcenten moet vervangen. Nee, veel erger. Vrachtwagens zijn de veel-rijders, degenen die straks écht meer gaan betalen. Nou, die rekenen de heffing gewoon door, en daardoor zullen de prijzen in de supermarkt flink de pan uitstijgen. Via de supermarkt betaalt iedereen dus mee aan de kilometerheffing. Dat zeggen de politici er niet bij als ze “kostenneutraal” roepen (dat is zo moeilijk te berekenen).
Voor zover de kilometerheffing grenseffecten oplost voor de tankstations, krijgen we nieuwe grenseffecten terug. Vrachtwagens die de heffing doorrekenen en naar het buitenland moeten worden duurder ten opzichte van hun buitenlandse collega’s; dat is nú al een probleem! Buitenlandse klanten zullen gaan kijken of het niet op een andere manier kan. Kilometerheffing schaadt de economie.
De grootste kolder is dat kilometerheffing “kostenneutraal” wordt ingevoerd. In de praktijk betekent dit dat je daar één jaar plezier van hebt, namelijk het moment van invoering. Daarna gaan de tarieven gewoon keihard omhoog.
Dat de opbrengsten van kilometerheffing alleen uitgegeven wordt aan verkeerszaken is baarlijke nonsens. Op dit moment zit de discussie over de verdeling van geld muur en muurvast. Met invoering van een nieuw systeem, hopen alle partijen op nieuwe kansen. Maar, precies dezelfde partijen zitten aan tafel om geld binnen te slepen, ANWB, Milieubeweging, BAM, en anderen. Financieel klopt het ook niet. Als je op dit moment àlle opbrengsten uit verkeer (MRB, BPM, accijns) zou uitgeven aan verkeer, dan houd je geld over. Het geld uitsluitend besteden aan verkeerszaken gaat ook regelrecht in tegen het allergrootste Staatsbelang: de sociale zekerheid (uitkeringen & gezondheidszorg). Vroeg of laat zal de kilometerheffing de vergrijzing betalen.
Is het controlekastje anoniem? Ja, misschien bij invoering. Maar zoals met alle dingen, zal het niet lang duren voordat de Politie met een te verwaarlozen drempel alle kastjes kan uitlezen voor alledaagse Politietaken. Als het kastje kapot is heb je 3 weken om hem te repareren. Fraudegevoelig systeem, dus deze regeling gaat binnen de kortste keren op de schop.
Iedere belofte van de politicus is niets waard en zelfs minder dan dat. Het wordt er alleen maar slechter op.
De kilometerheffing is een trojaans paard. Door alle onbetrouwbare beloften van de politiek zijn we geneigd om het ding met plezier binnen te slepen. Maar eenmaal binnen gaan alle remmen van ellende volledig los.
7 reacties:
Goed en volledig stuk!
Ik zou het niet beter hebben kunnen zeggen. Waar gaat het weer om... "macht" en dat wordt ondersteund door het geld van de belastingbetaler. Ik wordt doodziek van de bemoeizucht uit Den Haag, deze mensen zouden de vertegenwoordigers van "het volk" moeten zijn, maar in mijn optiek zijn het niets meer dan graaiers.
Beste DrNomad,
In principe is de kilometer best eerlijk, maar waarom hoor ik eigenlijk niks over de bedrijven werkende in de logistiek? Bijvoorbeeld, wordt het eten dat deze bedrijven vervoeren duurder, doordat de kilometerheffing wordt doorgerekend in de eindprijs?
Zo'n AH wagen rijdt al snel vele kilometers per dag om elk filiaal te voorzien.
Volgens mij zijn net de grootste gevolgen te merken straks in de zaken waar nu het minst over wordt gesproken.
Zoals iedereen weet, is de belofte van een politicus niets waard.
Iedere belofte van de politicus is niets waard en zelfs minder dan dat.
***********
Kwartje van Kok
Naast het feit dat de invoering van het rekeningrijden de grootste volksmisleiding is sinds onze muntsanering van gulden naar euro en daaropvolgend het ons burgers door de strot duwen van de Europese grondwet, roept het plan van Eurlings praktische vragen op, zoals:
1. Blijven bezoekers aan ons land gratis rijden?
2. Tellen onze kilometers die we met de auto in het buitenland afleggen ook mee?
3. Waarom wordt rijden op lpg zwaarder belast, terwijl dat gas in Duitsland als de schoonste energie wordt aangemerkt?
4. Welke garantie is er dat de files in aantal afnemen?
5. Hoe ver mogen de provincies gaan met het bedenken van nieuwe lastenverzwarende belastingen ter compensatie van hun verminderde inkomsten?
Willem, een aantal vragen zijn al beantwoord:
1. Ja (minimaal voorlopig)
2. Nee
3. Belastinginkomsten
4. Geen
5. Ik ben geen expert, maar volgens mij bepaald het Rijk via belastingwetten, wat lagere overheden wel en niet mogen. Althans, het leeuwendeel. Het is niet voor niets dat de provincies bij het Rijk aankloppen wegens de wegallende opcenten.
Overigens bestaat er al teintallen jaren een goed, eenvoudig systeem: brandstofaccijns of -taks. Het beantwoordt aan alle doelstellingen van deze nieuwe heffing, en iedereen is de klos: ook buitenlanders. Rijd je in de spits? meer brandstofverbruik en dus meer beatelen. Idem voor grotere wagens, sneller rijden, vrachtwagens enz.....
Als men het echt meende met de kmheffing: waarom dan niet gewoon een paar cent erbij? Gewoon een wetje en klaar is kees. En geen enorme, dure (pest-)investeringen nodig.
Er ligt dus meer dan waarschijnlijk een andere agenda op tafel + de nodige zakcentjes bij het leveren van al die nieuwe systemen.
Een reactie posten